fredag, maj 01, 2009

Grün grün grüüün sind alle meine blätter. Tra la la la

Min stora trädgård och min lilla skog har fullkomligen EXPLODERAT i grönska!! Varje morgon när jag tar min mellanlånga dokumentationsrunda i trädgården hittar jag en ny blomma som vuxit till sig det där lilla sista som behövdes för att den skulle kunna slå ut i full prakt med morgonsolen! Mmmmmm. Å, jag borde nog flytta söderut. Där det alltid är vår, och aldrig mörkt. Hagen, som i mina ögon varit så himla liten ser plötsligt lummig och underbart inbjudande ut. Lagom stora öppna ytor, mycket härlig skugga och gott om sköna skrapiga träd att klia sig mot. Jag väntar väntar VÄNTAR på att bygglovet ska gå igenom så att vi kan börja bygga stallet!! Tänk att få sitta här sen i höstsolen, dricka kaffe och höra hästarna frusta. Det känns som en overklig suggestiv dröm. Tänk om det blir sanning!!

*hoppar och studsar i okontrollerbar iver*
(vilket jag på ett mycket mer talande sätt hade kunnat illustrera om jag haft alla Jane´s små gubbar! Titta in, det är kul: HÄR
***
Dallas betas in för fullt. Om en vecka bär det av till Bassholmen.
***
Hörrni! Det där med att låta hästar äta gräs borde vara ett alldeles eget (tjockt) kapitel i varje hästbok. Fråga tio olika människor hur en betesinvänjning och sedan betesgång bör skötas och du får lika många svar.
***
Oj, nu fick jag visst en föreläsarimpuls! Det var ett tag sen, men här kommer föreläsning för er mer oerfarna (gammelrävar vänligen vända borto sina hufvuden):
***
När du hör dig för, var j**ligt noga med den sk källkritiken. Bara för att någon är veterinär eller foderexpert är det inte säkert att de vet. Jag vågar sticka ut hakan och påstå att vi som är nybörjare på häst gör alldeles för många onödiga och ofta ÖDESDIGRA misstag pga okunskap. Jag syftar då i första hand på ANDRAS okunskap. Jag syftar på alla dessa själv- eller utav andra utnämnda EXPERTER!!
***
Jag vågar, igen, sticka ut hakan och påstå att hästar har egentligen TVÅ stora problem:
  • Oerfarna människor utan kunskapstörst eller utan insikt om sin okunskap.
  • Experttitulerade besserwissrar.
Jag HATAR när folk säger att man måste vara erfaren för att kunna ha häst. Det är som att säga att man måste vara erfaren för att kunna få ett jobb. Sånt har ett namn: moment 22. Att hålla häst kräver FÖRVISSO kunskap. Gedigen kunskap från FÖRSTA dagen. Innan man så mycket som ens sträcker fram ett grässtrå eller tänker tanken att lägga en sadel på en häst måste kunskap till. Har man den inte själv måste den INHÄMTAS! Men vad GÖR man?! Om man är ansvartagande och inte kör på utan att ta reda på hur det ska göras. När man frågar, frågar och frågar men bara får svar ifrån puckon! Jag påstår att många av dem med minst kunskap är de som är bäst på att låta duktiga och kunniga! Det är ett faktum fullkomligt livsfarligt för oss som inte har säcken full med erfarenhet.
***
Nej, hitta folk du litar på. Folk som andra- MÅNGA andra. också litar på. Gammelrävar! Fast det måste vara gammelrävar som följer med i utvecklingen! Lyssna på dem. Läs en hel MASSA böcker, gå på föreläsningar, läs på bukefalos. Ta in allt du kan. Gå sen till dem du litar på och fråga: vad tycker DU om det här?
***
Till sist: du kommer bli förvånad över hur villiga dessa kunniga, erfarna människor är att dela med sig av sin kunskap. Men du måste leta reda på dem, för de är oftast tillräckligt ödmjuka för att inte höras och synas så mycket.
***
Jaha, då gick dem impulsen över... Jag får väl ta mig samman och kasta mig över räkningar, bokföring och deklarationer.
***
Ni vet, det där med klassisk betingning. Man hör ett ljud eller ser nåt som framkallar en reflex. Ljudet av kattluckan. Klick klick. Vad framkallar det?

1 kommentar:

Thomas sa...

Vadå?! Menar du att det skulle framkalla en skräck-reaktion med tanke på att han då och då har med sig något i munnen? Fast det är klart då "mjaauuuurrr" han ju ganska högt!! "klick" betyder nog "Gött nöe ä kötteskrällat hämme!" "Ha köm geno höööla!"
Håller helt med att det finns så många besserwissar i hästvärlden och jag avskyr också när jag får höra att folk tycker saker om nybörjare.. Tror att man som vuxen nybörjare snarare gör mer "rätt" från början. Man har liksom ingen inpräntat hästsyn från barndomen med sig i bagaget.
Tillsist. Jättejolit aaa tjägåden blommaj som baja den. Jobbit mä pollenajajgji baja!"
Kul att du verkar vara på G igen!
Puss