fredag, maj 29, 2009

Flummeliflumm

Hmmm....mhm....humhumhummelihum.... det var intressant. Får fundera lite på hur jag ska tackla det här. Jag kan väl avslöja att Emil hade önskemål om att få bo på samma ställe liiiite längre än en kvart. Kan också avslöja att han inte hade särskilt höga förhoppningar :)

Det är i alla fall varmt och skönt, jag ligger i solstolen med bara ben. Emil ligger en bit bort i skuggan och sooooover och sooooover. Själv tog jag mig också en lur, men vaknade av att det kändes som att hjärnan kokade, och nu hettar det betänkligt i ansiktet. Det är kav lugnt igen, stormen har bedarrat, värmen har gjort sitt inträde i Västra Götaland. Det ska bli supervarmt i helgen. Det gillar vi för huset är städat, frysen full av mat, jordkällaren full av saft, det finns inga hästar att greja med, och jag har just fått lära mig att Emil är lite överstimulerad (jo ja visst, jag har tre hus att renovera och ett stall att bygga- var du TVUNGEN att ta upp det :-/). Kanske man skulle ta sovmorgon, äta frukost runt lunch, ligga i solstolen och surfa hela dagen, ta en pizza framåt tio och lägga sig sen?

Veckans lyckade matlagning: Kycklingwraps med bönor
Grundreceptet hittade jag på Arla, men jag tyckte det verkade lite fattigt så jag gjorde så här:

Marinera kycklingfilé (så många du är sugen på) i lite olja, vitlök, BBQ-krydda, ingefära och spiskummin... typ en stund.
Stek kycklingfiléerna i en stekpanna, små baconbitar (för två personer räcker det med några skivor, jag SJÄLV måste ha ett helt paket- ensam) i en annan.
Precis innan kycklingen är lagom, släng ner lök och vitlök. När löken är glasig, häll på en burk créme fraiche med paprika och chili smak (eller ta vanlig och krydda den själv). Koka ihop det lite, häll på en burk avsköljda kidneybönor.
Låt baconbitarna rinna av på lite papper (om du inte diggar när baconet dryper- which is fine by me), värm tortillabröd i micron.
Gör fajitas/wraps med romansalladsblad, avokadoskivor, kyckling-bönröran, bacon, och riv på lite parmensan.

Hovis vart alldels till sig i traserna, kan jag säga! Perfekt fredagskvällskäk, fast vi åt det nog i tisdags tror jag :)

Vanlig missuppfattning om mig: Jag är inte huslig. Jag ska tala om för er att jag är huslighetens husligaste husmor! Jag gör äppelsaft och rabarbersaft, letar nya spännande recept, älskar trasmattor, vågar freestyla i köket, beskär träd, rensar ogräs, planterar gurka... bara det är städat hemma ;)

2 kommentarer:

Thomas sa...

ja, låt mig säga så här.. räcker det med att hålla städat hemma för att du ska vara så här glad och matlagningspositiv så städar jag med glädje! Det var verkligen god mat du lagade, bästa hitills. Fast det är klart, woken du gör är ju en annan grej liksom. Gott gott gott! Att du inte bloggat på hela helgen, tyder det på att du haft en bra helg ute i solen eller?
Puss från din bukfeta muskelknutte...:)

Lotti sa...

Men jag bloggade ju i fredags, och dagen är inte slut än!

Fast jag vete fan om jag orkar skriva nåt idag... ;) Jag kommer ner och fikar med dig istället!