måndag, februari 08, 2010

Snön

Det är mycket debatt och skriveri och nyhetsinslag och sånt just nu som handlar om snön. Och är det inte fantastiskt hur vi alltid vill ha det vi inte kan få??? Vi har haft, vad som känns som, ett oändligt antal snölösa vintrar här i Sverige. Okej någon flinga eller två i januari har vi väl haft... kom igen! Nu har vi fått snö!

Vi har fått snö!!!


Och den har legat länge. Vi har faktiskt haft riktigt vinter sedan början av december. Och visst, det är lite sladdigt att trixa runt med bilen och det är lite tung att pulsa runt på hundpromenader och ja ja- det är jobbigt at skotta snö på taken. Men... vi får väl köra försiktigt. Sluta ha så bråttom, åka i god tid. Lära oss planera och riskera att komma för tidigt och bli tvungna att ta en kaffe. Vi får benmuskler och bra flås! Hundarna får muskulösa rumpor och sover gott efter en eftermiddag i snön. För att inte tala om hur mycket godare alla goda lukter luktar! MIN hund är lycklig i alla fall. Vi bli kanske tvungna att planera en gemensam ledighet på en söndag med våra hårt arbetande partners för att skotta tillsammans. Och gå in och dricka något varmt och kanske har man förtjänat lite fotmassage efteråt. Hästarnas hovar mår bra, inga äckliga bakterier trivs i det vita kalla pudret. De älskar att galoppera runt med snön yrande runt öronen för att sedan gosa ner sig i mjuk och ren halm.

Och än är det inte dags för vår. Inte riktigt än... En månad till med vinter och snö. Det önskar vi oss här uppe på bergstoppen.

Det enda som är lite synd är att det är så jäkla svårt att fota ett schysst avtryck av en mjuk hundrumpa i snön. För även om tassavtryck är underbart så vet jag inte om inte ett rumpavtryck är ännu finare. Men så mycket svårare att fota.

4 kommentarer:

Irene sa...

Jamen herregud - vem ska skotta här?! Jag blir rent matt vid bara tanken.

Fast OK, det ÄR fint med snön. Också.

Lotti sa...

Eeehh, haru ingen karl som e bra på sånt? Hmm... jag skulle kanske kunna låna ut min en stund eller två... Eller nu har jag det! Du kan spänna en liten plog bakom Huliganen, och så tar ni morgonrundan på taket!!

Är jag inte fiffig?

Irene sa...

Jo - men jag är ju rädd om honom och vill inte slita ut honom i förtid. Fast det där med en liten huliganplog, det var smart!

Lotti sa...

Jag är ganska smart faktiskt. OM man nu får säga det själv ;)