måndag, februari 08, 2010

Inkörning

Det var ett tag sedan jag skrev att jag hade tränat med unghingsten. Sedan som, genom ett trollslag, "glömde" jag att utveckla det vidare. Men igår! Igår lyckades jag boka in mig på en timme i hovslagarens pressade schema för ett samarbete kring det här med inkörningsprojektet. Jag har liksom gjort allt jag kan göra själv, och nu har vi kommit till den punkt då man måste vara två. En som håller fram och en som håller bak. Så nu har den lille mannen gått på töm. Och gjort halt, och vänt åt höger och vänster, skrittat och travat. Och allt på kommando bakifrån!! Och allt detta utfördes alldeles bettlöst!

"Alla körhästar är hårda i munnen" - vilket TRAMS!!

8 kommentarer:

Bitte sa...

Men åh! Jag vill ju vara med. Det låter ju härligt och roligt och spännande: vad månde bliva. Det ska jag hålla nogsamt koll på!

Lotti sa...

En debutant! Så trevligt :)

Man FÅR vara med. När som helst, alla dagar. För här behövs mankraft till allt möjligt.

Till att tippa ur skottkärran på gödselkärran. Svårt och bängligt tycker jag.

Till att klappa den tredje hästen som måste gnida sig mot kinden eftersom det inte fanns någon hand över.

Till allmänt påhejeri vid inkörningspromenader och sånt!

Välkommen :)

Bitte sa...

Jag kommer! Men jag är ingen äkta debutant, faktiskt. Har tävlat medelsvår dressyr, räknas det? Och körde gjorde jag som barn: ardenner. Och sen har jag kört lite med ponnier som hyrt boxplats i vårt stall. Nu är vi avhästade (tillräckligt många kissing spine-operationer, hältor, pålagringar, hostor - vi gav oss till slut) men rent mentalt blir man ju aldrig det, avhästad, menar jag.

Lotti sa...

Medelsvår dressyr? Nä, det räknas inte. Här måste man ha meriter på minst B-tränarnivå för att vara välkommen.

*himlar med ögonen*

Fast... du får bara komma om du är snäll. Annars är det ju skämmigt. För här är vi debutanter på ALLT! Unghäst, körning, inridning...

Vi håller just på att försöka lista ut hur selen ska sättas på. Jag tror vi har kommit på vilket som är fram och vilket som är bak!

En början, visst?!

Bitte sa...

Aha, men jag som är en renrasig besserwisser ska kanske komma och peka med hela handen då? Ha synpunkter på det här och det där; jag är verkligen riktigt, riktigt bra på det. Men snäll, njaeä. Mot luddiga djur av samtliga storlekar, ja. Men sen vete tusan - det liksom lönar sig inte riktigt.

Lotti sa...

Hmm... du jag får ta mig en funderare på det där med att alla får vara med *tänkatänkatänka*

Kicki sa...

Blev så inspirerad av dig att jag klädde på pållen i går kväll och tränade lite tömkörning. Alltid lite trixit när man ska göra själv men de går.. Men visst är de kul! Och så behöver dom nog aktiveras nu, unghästarna. De blir ju lite uttråkade nu när snömängeden är så djup att de inte finns annat att gnaga på än staketstolpar.

Lotti sa...

Kul! Att de skulle vara uttråkade är inget problem här. Våra leker och sover fortfarande väldigt mycket. Men det är väl som vanligt- killar mognar senare ;)