fredag, mars 06, 2009

Pyssel i stallet.

Å, vad det är skönt och meditativt att bara pyssla i stallet. Ingen tidspress, inga krav på ridning eller träning. Bara gosa.

Idag har Monte blivit ryktad med alla borstar i hinken. Hovarna är polerade och svansen glanssprayad. Huvudmassage- det gillar han- lite frukt-och grönsaksbetforsblandning och dricka vatten ur hink. MUMS! Nöjd häst gick ut i hagen. Det tog två timmar. Myckt väl investerad tid, särskilt en dag när man ska jobba natt.

Dallas ska få äta ett kraftigare hösilage på nätterna. Han börjar halka efter lite i tillväxten, och jag vill inte behöva ge honom flera kilo kraftfoder. Jag tycker inte att det är lämpligt att ge föl för mycket kraftfoder, tror inte det är bra för deras magar faktiskt. Men, det är bara en fix idé jag har, jag kan ha fel.

Om du har en höanalys, pröva att gå in på: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm och försök räkna på en fodrstat till en växande unghäst. Det är inte lätt att få ihop, kan jag säga er! De behöver en jäkla massa protein i förhållande till hur små de är. De får ju inte i sig några gigantiska mängder grovfoder menar jag.

Jakten på hingsbete fortsätter. Nu har vi i alla fall fått en plats på ett bete åt Götene-hållet, men det finns ju fortfarande tid så jag ska kolla runt lite till. Allt för att försäkra mig att guldkalven får det allra bästa ;-)

Nattarbete väntar. Tror ni jag får sova nåt i natt?

Inga kommentarer: