tisdag, juni 22, 2010

Vad är det här???














11 kommentarer:

Bitte sa...

Ja, vad är det. Vi såg hela slånbärssnår som var fulkomligt invävda i något slags spindelväv. Lite skary, tycker jag också.

Larsson sa...

Nu ser ju jag lite dåligt...och inte blev det bättre av att jag drabbats av en ögoninflammation på ena ögat men...kan det vara en häggspinnarmal? De kan spinna in hela träd om de sätter den sidan till! Glufsar i sig ALLA blad, rapar och ger sig sen av. Trädet brukar dock hämta sig efteråt.

Det finns säkert andra varianter av malar som kalas på löv. De tenderar ju att vara ett stort släkte dessa illbattingar ;)

Irene sa...

Larsson, jag tror du har rätt faktiskt. Vi såg såna på Öland häromåret, det såg spökligt och obehagligt ut.

... eller också är det någon som glömt att damma.

Lotti sa...

Skäggpinnarval?! Aldrig hört taaalas om, men tänk så bra det är att man har sina vänner som kan saker som man själv inte kan. Och så är det ju lite häftigt med ett naturfenomen i hagen! Fast... om det är någon som har glömt att damma så är det ju snarare ett mysterium
. För inte är det Calle som glömt att damma. Han kan nämligen inte damma mer än Emil kan himla med ögonen.

Och appropå ögon så vill jag bara skicka en stor kram och kanske en tub med någon skitbra salva till dig, Larsson. Ögoninflammation e FETT trist!

Anna-Karin sa...

Det är olika spinnmal som gör så här, hälsar min ärevördiga biologmake. Och han lär veta, entomolognörd (och lav- och mossnörd) som han är... På hägg är det exempelvis häggspinnmalen - ja, ni förstår logiken?

Larsson sa...

Men Lotti, har du oxå ögoninflammation??? Det står, och jag bokstaverar -
h ä g g s p i n n a r m a l. Inte
s k ä g g s p i n n a r v a l ! ! !

Och det är FETT trist med ögoninflammation :( Ögat är grymt ljuskänsligt. Till den grad att jag måste ha solglasen på inomhus. Fast...det ger ju en en spännande look! Lite mystery woman, sådär :)

Till Irene; tillåt mig rätta en liten felskrivningen "...jag tror du har rätt..." Tror??
Den rätta formuleringen bör lyda; "Larsson, jag håller med dig för jag vet att du har rätt. Alltid!!"

Lotti sa...

Anna-Karin! Alltså nu är vi ju (och jag tror jag talar för alla här) grymt imponerade allihop av detta bevis på klokskap! Vad mer kan denne ärevördige make??

Larsson. Staaaaackars dig som ser så dåligt att du läste skäggSpinnarval istället för skägg - pinnarval, som det ju stod. Det måste tyda på att ögat är i miserabelt skick. I vilket fall som helst så tycker jag att du ska måla på ett tjockt lager med mascara och en riktigt fet eyeliner och gå och lägga dig. Men sov försiktigt, för du vill ju vakna med den där nysminkade känslan intakt. Jag menar för att toppa av mystery-woman/filmstjärnelooken. Eru me?

Irene sa...

Ja, alltså, Larsson, HUR kunde jag skriva så fel? Så dumt? Så korkat? Jag kanske har fått hjärnan indammad av en hjärnspinnarmal?

För SJÄLVKLART har du rätt!! Alltid och ständigt och för evigt.

För övrigt vill jag ha sagt att Anna-Karins make är en make att hålla i handen när man behöver få en mal/skalbagge/lav/mossa identifierad. Man behöver aldrig stå och bekymrat mumla "VAD kan det vara?" när han är i närheten. Grymt imponerande är vad det är.

Lotti sa...

Och honom kännr du personligen Irene? Påminn mig, när vi dricker vin i ditt kylskåp (eller var det hos Bitte?) att jag ska be om en autograf! :)

Anna-Karin sa...

Bättre upp, Lotti! När du är hos Irene/Bitte/övrig valfri skåning - kan ni rentav komma på utflykt för att få se denne livs levande biolognörd IRL! Det ingår en fika samt ett obligatoriskt skådande av Elephanten (min holländska sportponny som f n är i onåd).

Lotti sa...

En Elefant i onåd?? Det MÅSTE jag se!