fredag, juli 31, 2009

Äh... F?!?!

När jag var fjorton, tror jag, tog mamma mig i hampan och drog till en riktig underklädesaffär. Ni vet, en sån där de inte säljer trosor och BH:ar utan lingerie (läs: lancherej). Hon (mamma alltså) hade väl fått nog av att se mig knalla runt i all okunnighet i BH:ar som var typ tre storlekar för små, så jag fick hjälp av en specialutbildad lancherejförsäljerska att prova ut en BH i rätt storlek. Jag kom därifrån med en svart och en vit perfekt sittande BH, som naturligtvis kostade tre gånger mer än jag någonsin spenderat på något så trivialt som underkläder.

Det fantastiska butiksbiträdet förklarade för mig att det vanligaste felet kvinnor gör när de köper BH är att välja för stort ryggomfång och för liten kupa. En storlek mindre om ryggen och två-tre storlekar större kupa än man tror man har så hamnar man i alla fall i rätt socken, sa hon. Och så sa hon att man ska köpa billiga trosor och dyra BH:ar. Jag har aldrig glömt de orden, men min plånbok gjorde det i samma stund som jag flyttade hemifrån och blev fattig student. Så när mina fina dyra BH:ar var utslitna blev det Lindex och HM igen. Och där finns inte det man behöver. Så back to för stort ryggomfång och för liten kupa.

Igår gick jag av en slump förbi en sån där affär. Som inte säljer trosor och BH:ar utan... ja ni vet. Och kom ut med en perfekt sittande, underbar gräddvit kreation i storlek... håll i er... ni sitter väl ner... 70 F!! Och ni som känner mig vet varför detta är ytterligt chockerande... F, för fan. Det är bara Samantha Fox och tanter som har F-kupa!! Och jag tydligen...

Så vad är då sensmoralen i detta? Alla ni tjejer där ute med tillräckligt mycket under tröjan för att vara medvna om dem, men inte så mycket att någon annan är medveten om dem- ut med er och köp en BH med F kupa! För det är märkligt, även om det bara är du som vet storleken på din (jag säger din, eftersom hela världen nu vet MIN) BH-storlek så känns det rätt malligt ;)

Och nej, jag tänker inte lägga ut någon bild på den (BH:n alltså), men jag tänker berätta att jag var på Gustaf Nilsson i Skara. Jag fick oklanderlig service och odelad uppmärksamhet i en hel timme av en flicka som knappast var äldre än 25! Kunnig, tålmodig, vänlig och diskret utan att verka obekväm.

Dessutom hade jag en ny vän över på middag igår och imorse var det så jäkla kallt att jag var tvungen att ha stjärtvärmen på i bilen!

Inga kommentarer: