fredag, juni 12, 2009

Same shit different name?

Hm. Höll på att hamna i en diskussion med en vän. Inge konstigt med det, vi diskuterar allt, hla tiden. Just den här diskussion blev väldigt kort, den tog liksom aldrig fart, men satte grillor i huvudet på mig ändå.

D: - Idag har vi varit på delfinariet.
L: - Usch då!
D: - Nä, Inte usch. Det var kul! Vaddå usch?
L: - Jamen, kan ju knappast vara så kul att simma runt i en bassäng och göra konster!
D: - Det är ju ingen skillnad mot hur dina hästar har det!
L: - Eh, va?! Det är väl en jävla skillnad!

Är det det? Är det skillnad??

5 kommentarer:

Kicki sa...

Nä, jag håller me. Jag tycker det är i princip samma sak. Jag tror till å med i vidssa fall har zoodjuren de bättre än vissa tamdjur då kontrollerna på djurparker(i alla fall i sverige) är hårdare,
Jag tror även att de är svårare att tvinga ett löst djur att göra konster än att få ett djur i snöre att lyda.
Frihetsdressyr (eller vad man nu skulle vilja kalla det) blir jag bra mycket mer imponerad över än de som måste ha koppel, tyglar eller nått annat tvångsmedel med sig i sin hantering.
De här är en av mina förebilder här i livet:
http://www.youtube.com/watch?v=xcXcbXA9oVk

Lotti sa...

Hm, jaha okej. Intressant... En tanke jag har väldigt svårt att ta till mig. Får grunna på den en stund.

Webbadressen leder ingenstans. Skicka igen, eller maila: charlotte.estrin@yahoo.com

Thomas sa...

Nja.. på sätt och vis är det rätt lika. Men ändå inte. Man får väl se till vilka behov djuren har och hur de tillfredsställs. En häst i en större flock i en gigantiskt hage som rids några gånger i veckan och kanske även trivs med det begränsas ju visserligen i jämförelse med att få leva i det vilda. Men man KAN ju ändå komma så nära det går. En delfin är ett väldigt intellegent djur och vilka behov den har vet jag inte. Antar att de mår ok på djurparken då de annars borde visa sig vara djupt deprimerade då de även är känsliga djur. Rätt eller fel? Inte helt lätt. Flipper (eller de delfiner som spelade Flipper) älskade ju att få träna och jobba framför kameran. När serien lades ned och de inte fick jobba blev de deppiga och dog en efter en...

Kicki sa...

Men hur många hästar får gå i flock i en stor hage??? De flesta står fler timmar om dygnet i boxen än i hagen. Och i hagen har de i vissa fall ite ens nån kompis att leka me.
Djurparkaarbetarna kan/eller i alla fall får lära sig vad för mat djuret ska ha. Medans vissa som ridit på ridskolan en terminn skaffar häst har inte ens haft EN lektion i hästens utfodring.

Humm..lustigt..länken funkar ju för mig..???

Thomas sa...

Sant... ett djurägarkörkort kanske inte är fel? Tycker det är helt ok om man skaffar häst som "nybörjare" om man är som person en sådan som läser på och gör allt för att hästen ska få det bra, håller sig uppdaterad. Finns ju också de som vucit upp i stallet och gör så som man "alltid" gjort trots att det hela tiden kommer nya rön.