onsdag, februari 11, 2009

Det var ju en sak till...

Jo, för typ två vckor sedan var Thomas och Monte med på en tömkörningskurs med Anders Eriksson. Om ni är intresserade av tömkörning (det borde alla hästägare för övrigt vara) men inte känner till honom så har han skrivit en bra bok. Kommer inte ihåg vad den heter, och orkar inte gå upp och kolla. Jag ska ändå snart gå upp och sova, så om jag går upp nu måste jag ju gå upp två gånger. Verkar dumt... särskilt när man är trött. För övrigt hade Trollis lagt en "present" i trappan imorse, så nu är det ändå knappt man bågar sig dit.

Nå till saken! Anders Eriksson är skitbra, och han kan göra undervek med dig och din häst! Nu var det inte det som var saken, utan det var det här: jag har bestämt att mitt föl ska köras in. Jag är så övertygad om att dt är en bra idé att jag faktiskt tycker det kan tituleras som ett "Tips!". Nu är det bara så att jag inte kan köra... Hm. Men fatta det här: när man har ont i foten, eller det är hårt på ridbanan och man inte vågar rida ut själv. Eller när hästen har lite ont i ryggen eller just har fått massage (då får man inte lägga på sadel på två dagar)- då kan man åka vagn istället! Helt sjukt bra som Grynet hade sagt :).

För övrigt tror jag att det är nyttigt för ridhästar att göra annat ibland. Nyttigt också för deras ryggar att arbetas utan att ha en massa vikt på ryggen. Monte tycker det är kul att tömköras. Fast jag har inte engagerat mig så mycket i det. Skulle aldrig våga hänga på honom en vagn (han är lite... ja vad ska man säga... speciell), och då måste man ju springa! Eller nej, det får man inte. Anders Eriksson säger att man ska gå väldigt snabbt :D. Testa! Tömkör din häst i trav, men DU får inte springa! Go natt!

Hu, hoppas det inte ligger en dö mus i trappen.

PS Jag kom att tänka på det här med körning för jag satt och läste Jockes blogg. Han har den absolut finaste nordsvensk jag har sett i mitt liv. Och tro det eller ej, jag har sett min beskärda del. Det finns bild på honom där. Sök JockeC. DS

Inga kommentarer: