fredag, april 16, 2010

Nya stickor och gamla tag

Jag har fått en ny sticka. Men den är av en helt annan kaliber än den förra. Den här stickan är liiiiten och ettrig och eftersom jag inte lyckas få ut den så ställer den till med ett elände. Fingret är svullet och rött och varmt och (vad finns det mer för symtom som tyder på att fingret är på väg att ramla av?) typ... liksom... infekterat! Jag kan inte ens böja på det ordentligt, så det är med STOR möda jag skriver det här inlägget. Men jag menar, vad gör man inte för sina läsare! Man sliter och släpar och anstränger sig, det är vad man gör. Och till råga på allt är jag nästan helt säker på att jag fick den när jag rensade bort taggbuskar! Trädgårdar! Vad ska man med dem till???

I tisdags var ju Åsa här och hjälpte mig tömköra Dallas. Jag fick lära mig att flytta lite i sidled, börja lägga volter och hålla ihop yttersidan lite bättre. Det kan låta simpelt men det är svåra grejer vill jag lova. Eftersom jag inte har prioriterat bettinvänjning körde vi honom på ett sidepull. Det är alltså ett typ av bettlöst träns som verkar genom tryck på nosryggen. Dallas tyckte allt det var lite konstigt och när jag plockade av tränset såg jag att det skavt honom lite på nosryggen. Tråkigt. Jag försöker ju jobba positivt och jag vill verkligen inte att han ska associera (?? stavas det så? men vad konstigt det ser ut?) utrustningen med obehag. Nå, misstag är till för att rättas till, så dagen efter fick han vila och igår tog jag ut honom en superkort sväng. Iförd vanlig lädergrimma kände vi lite på sidförflyttningarna bara för att kolla om något hade gått in. Det hade det förstås, så då vände vi och gick hem igen. Äpplen, beröm och miljoner pussar på skavet senare hoppas jag att han förlåtit mig min obetänksamhet.

Mmmmm... det var nog allt tror jag. Snart kommer morsan och farsan. Om vi har tur kommer brorsan också, fast inte förrän imorgon. Vi ska... håll i er... waaaiiit for iiit... DEKLARERA!

Jojjemensan. Så kul ska vi ha. Be för dåligt väder.

14 kommentarer:

jenny sa...

Hej!
Sökte på westernbloggar på google då det är roligt att få inspiration av andra, och hittade hit :)
Nyfiken så jag fortsätter nog att följa med dig!
Du ser ut att ha en trevlig häst!
mvh

Lotti sa...

Nämen en nykomling! Så roligt! Du är förstås hur välkommen som helst men jag hoppas du läste det finstilta- där det står att jag gör det här för första gången. Första fölet, första ungjästen, första hingsten, första quartern ja, du fattar.

Men om jag berättar hur jag gör kanske du kan berätta hur det SKA vara? Å, det vore toppen :-D

Kicki sa...

Skulle man kunna få en lektion i tömkörningens stora konst av dig? Själv har jag ju mest ta mig rakt fram med April och de vore lite kul att kunna göra lite mer och då även veta hur man ska göra det!

Lotti sa...

Eeeehh... en lektion i tömkörning av mig?? Det vill du nog INTE ha. När det gäller tömkörning lever jag så att säga från hand till mun. Dvs, jag ringer Åsa och så får hon lära mig något som jag sedan övar på till jag ringer Åsa nästa gång. Men jag kan ju höra om Åsa kan ge en lektion? Det kan hon säkert.

Bitte sa...

Vad skådar mitt norra öga: ny design!? Snyggt! Och sen måste jag ju säga så här: TRÄDGÅRDSARBETE ÄR SPILLD KVINNOKRAFT. Bli inte inspirerad bara för att vissa (du vet vem!) kan lägga ut texten. Sanningen är att hon egentligen bara vill sitta i sitt växthus och dricka vin. Och nu kommer jag till STICKAN. Jag har kanske i all anspråkslöshet nämnt att jag är nästan veterinär och nästan doktor och nästan en hel massa anna. Plus leg. besserwisser. Och jag tror att stickan kräver åtgärd! Hovis har säkert något bra redskap som han kan karva ut den med. Gör det, häll på sprit och dutta på kådsalva(kan beställas från Ruskträsk eler om det var Rusksele): klart. Ingreppet kan kräva viss sjukskrivning, rehabilitering, omskolning etc men herregud, du kan ju inte ha ett finger som är rött och inte går att blogga med!

Kicki sa...

De vore jätte kul! Jag skulle verkligen behöva de! Du får hemskt gärna fråga henne!!

Lotti sa...

Ja just det. Bitte-nästan-allt! Det hade jag glömt. Jag borde förstås frågat dig med en gång. Nu är det så här att Aston, av alla, fick ut stickfan åt mig. Vi lekte, han edrog ut en vass klo och satte den mittiprick rakt i stickan. Och då blev det ett stort sår mitt över den, så att et bara var att ta pincetten och lyfta ut den. I delar, men ändå. Det gjorde fansåinihelvetssabla ont, men nu känns det bättre och bloggandet flyter på fint tycker jag.

Undrar om jag kanske ska skicka den i ett litet fint paket till du-vet-vem! Då kanske hon inser de ofantliga risker som är förenade med trädgårdsarbete och nöjer sig med att bara dricka vin. Inne. Som sig bör. Det vore bra, för vi vill ju vara rädda om du-vet-vem och vi vill ju inte att hon ska behöva genomlida de stickhelveten som jag har. Nej nej.

Och till sist- kul att du gillar min nya design!

Kicki- jag kastar mig på telefonen!!

Irene sa...

Jag blir alldeles rörd till tårar över er omtanke om mig! Klart jag inte ska slita runt med stickiga saker i trädgården, klart jag bara ska sitta på ändan och dricka vin!

Förresten, den värsta sticka jag fått var i samband med att hämta häst ur hage. Den gick hela vägen ner under nageln ända till nagelbädden och krävde faktiskt sjukhusbesök. Så det så! Trädgårdsarbete däremot, där har jag bara fått små timida stickor.

Hovslagaren sa...

Jag som trodde mitt arbete var riskfyllt!
Var på gång med nyslipade tången, amputering.. Men det var väl tur att kattskrället har så in i norden vassa klor!!

Larsson sa...

Äh! Sticka i fingret, vad är det?

Själv har jag fått en planka i huvudet. Sa ni nurå????

Lotti sa...

Det är bra tycker jag, Irene, att du börjar förstå. Så när du känner ett sug efter att påta- gå in och hämta vinet istället!

Amputering... för en liten sticka?! Men tycker du inte att det är liiiite överdrivet?

Och en planka i huvudet? JAG har fått en TAKSTOL i skallen!! SA NI DÅ RÅ!!!

Hovslagaren sa...

Jo kanske en aningens överdrivet men jag vill ju bara vara på den säkra sidan..
:)

Bitte sa...

OK men ramla av hästen, ha ont i ryggen i fyra år och sen kut operation för diskbråck. Jag vann, va?

Lotti sa...

Hm... Jag ramlade av hästen för tre år sedan, fick en kotflöskjutning och måste nu göra ASJOBBIGA styrkeövningar som inte ens ger mig rutor på magen. Nä, än lämnar jag inte ifrån mig segern!