söndag, april 18, 2010

Bra dag

Klockan är strax över nio och det blev just mörkt. Jag har avslutat dagen med att blåsa på varma mjuka mular, krama om manar och stryka över runda hästbogar.




En lång dag ute med strålande solsken i lä från den starka vinden som dragit över Västra Götaland i helgen. Igår kväll åkte jag de dryga tio milen och hämtade min storebror. Och nu måste jag bara säga- Jag tar tillbaka allt jag tidigare sagt om trädgårdsarbete. Under förutsättning att solen skiner och hela familjen hjälper till. DÅ är det okej.

Min hund luktar jord och gräs. Min storekatt är på jakt. Min lillekatt är dödstrött efter en lång och spännande utedag (ja, i snöre!). Mina hästar spenderar allt mindre tid i ligghallen. Mamma och pappa dåsar i soffan här brevid och hovis har lagat fisksoppa.

Och Emil rymde inte på skogspromenaden!

Nej, jag tror inte det blir bättre!

18 kommentarer:

Hovslagaren sa...

Håller helt och hållet med! Hela helgen har varit toppen och en massa jobb har blivit gjort, skönt skönt!

Bitte sa...

Bara jag saknades, känns det som, tycker jag.

Larsson sa...

Låter som en ljuuuvlig helg!

Annat än vad jag har haft i Salgruvan.. :(

Lotti sa...

Bitte- du och äldsta brorsan. Åh, det hade varit pricken över i:et!

Men staaaackars Larsson! Eller nä förresten. Du har ju spännande paket att hämta ut. JAG får minsann inga paket. Fast jag har fått en takstol i huvet och allt...

Irene sa...

Låter som en bra helg! Ljuvlig bild förresten, den förmedlar hela den braiga helgkänslan tycker jag.

Och du - du har ju lärt dig den basala regeln i trädgårdsarbete: det är alltid roligast i fint väder. Och allra bäst om någon annan utför det tunga slitet så man själv kan gå och pussa på tulpanerna i lugn och ro.

Larsson sa...

Märk väl! Paketet var adresserat till Ymer, INTE till mig, så staaaackars Larsson kvarstår!

Ann-Louise sa...

Härligt!!!!

Man mår inte bättre än när man varit ute hela dagen tillsammans med djuren och familjen.... Det är fantastiskt!

Lotti sa...

Pussa på tulpaner? Är det mysigt? Hm... Pussar de tillbaka då?

Okej Larsson. Det kanske är lite synd om dig. Men det bestämmer jag när jag varit inne hos dig och kollat vad det var i det där paketet. ;)

Eller hur Ann-Louise! Man vaknar, hittar lugnet, slappnar av och får energi. Och så blir man alldeles full av kärlekskänslor!

Jea sa...

Det där med att pussa tulpaner... Njä, då gör jag nog hellre slitgörat. Man somnar så skönt efter slitgöra, tulpanpussning tror jag inte man somnar av...

Lotti sa...

Men Jeanette, har du provat??? Nej just det. Då tycker jag att du tar och pussar en tulpan innan läggdags vid försa möjlighet så hörs vi om resultatet. Ok?

Irene sa...

Klart det är mysigt att pussa tulpaner! Pussar är ALLTID mysigt. Fast om man blir trött av det? Möjligen i ryggen, av att få böja sig.

Bitte sa...

Alltså: PUSSA PÅ TULPANER!?! Nä, skjutsa mig i en liten Porsche; det är liksom ingen hejd på trädgårdsmänniskor. En appellplan är vad man behöver och där är eventuella tulpaner bara i vägen när Briarden är på väg mot Rutan.

jeanette och Dino sa...

erkännas ska att nej, jag har inte provat pussa på tulpaner. Men jag håller nog ändå med Bitte här - hellre blir jag skjutsad i en liten porsche, då går det åtminstone undan. Jea är på tok för rastlös för att stå och pussas med blommor.

Lotti sa...

Hm... pussa tulpaner eller bli skjutsad i en Porsche? Får man inte köra själv?

Men guuud vad svårt! Vad ska man välja??

Hovslagaren sa...

Tullipaner, trädgård pussar och snabba bilar???!!!
Hallå??!!
Vad har hänt med hästbloggen för oss "dummies"?
Ha ha!
Själv lovade jag vid ett svagt ögonblick ikväll att baka bullar till byggdegårdsföreningen. Jag baka nämligen några av de godaste bullarna i hela världen, saftiga och mjuka... slurp!
Ja, jag vet! Jag har ett gott självförtroende i alla fall! Inte desamma som en god självbild!
Gällande snabba bilar tycker jag snarare att JAG skjutsar vem som nu vill åka Porsche, eller för övrigt Mustang -68 en svart MED tak, en sprillans ny går också fint.. Men då får ni langa fram en!
Stackars Ymer som nu ligger med trut och är alldeles yr, lilla gubben.
Tänk att hans små tår är början till så mycket gott här i världen.
Bra att Irenes make hittade den texten.
Han verkar som en bra människa. Sund i denna internetoreda!

jeanette och Dino sa...

Mustang -68, går den VERKLIGEN lika fort som en porsche? VA?!
Om den inte gör det går det bra ändå, MEN då vill jag bli bjuden på bullar. Vid närmare eftertanke föredrar jag saftiga bullar i en osnabbare bil! Tackar på förhand!

Lotti sa...

Jag kan skjutsa dig i min V40? Och jag kan tvinga hovis att baka bullar till oss. SÅ inflytelserik är jag :D

Hovslagaren sa...

Frågan är väl egentligen om vare sig porschen eller mustangen är lika snabba som V40:n?! Hursomhelst.. Självklart kan bullar bakas!