fredag, oktober 16, 2009

Emil med kommentarar

Jag tänker chansa här. Göra något som jag till varje pris försöker undvika. Det handlar om att ställa öppna frågor till sina bloggläsare. Jag tycker jag ser det titt som tätt i olika bloggar, och det är så himla pinsamt på något vis när det gapar tomt i kommentarsfältet. Samtidigt beundrar jag skribentens mod. Det är att göra sig sårbar, för visst finns möjligheten att den där nollan ser ännu större och envisare ut än den brukar. Bara för att man bad om det.

I vilket fall som helst så tänker jag trotsa herr Jante och göra det. Kasta mig ut i sårbarhetens tyngdlöshet (men guuud så lyriskt det blev nu då) och chansa (läs: göra inlägg hos några bloggare vars foton jag alltid gillar och be snällt att de tar en titt).

Till saken. Nedan syns en serie bilder som föreställer min hund Emil. Jag gillar dem. Av olika orsaker (som jag tänker redovisa) dock inte själva fotokvaliteten. Jag läste ett inlägg på en fotografblogg som handlar om kamerans roll i fotograferandet. Jag började fundera på: vad är det som gör en bild dålig? Ett foto, med ett intressant motiv, vackra färger och knivskarp skärpa- kan det vara dåligt?

Så jag ber er att hjälpa en nybörjare. Personligen gillar jag de här bilderna, mest för att det de föreställer är mig så kärt och välbekant. Men hur ska jag göra för att öka kvaliteten? Och varför blir allt vitt så JÄTTEVITT? Har det med kamerainställningen att göra? Och himlen blir vit??

***
Den här bilden la jag mest ut för att visa Emils fina sele. Sedan gillar jag den för att precis så där ser han ut när han försöker läsa mig. "Vad vill du matte?" Syns det att han säger det?

***
Tycker Emil har så himla fin rygg. Jag älskar hans rufsiga nacke, som övergår i slanka skuldror och slät blank päls. Och det är häftigt att jag lyckades få honom att sitta still med fokus framåt fast jag gick runt honom. Duktig hund!
***
Får era hundar snusläpp? :) Jag vände kameran på diagonalen för att förstärka känslan av... liksom... lättsamhet. Vi skrattar gott åt Emil och hans lilla snusläpp. Sen var det inte meningen, men att Birgers bläs är så himmelens vit gör ju att han syns. Han ser ut lite som en clown tycker jag.

***
Det är tråkigt att den här bilden blev suddig för jag ÄLSKAR den!! Tänk att den skraltiga, svankryggade och långnästa unghunden som flyttade hem till oss är så vacker! Jag tycker att den här bilden förmedlar Emils starka integritet (förutom att han visar snoppen för gud och hela världen då) och värdighet. Hans krage är mäktig, han utstrålar pondus! Lilla Emil, som varit så osäker och vilsen! Den mjuka blicken och långa nosryggen vittnar om det enorma tålamod denna hund besitter, men det krokiga vänsterörat avslöjar ett sinne fullt av bus.


***
Ett plötsligt ljud, obekant och spännande. Vad är det för något?

***
Okej, här kommer två. En mycket suddig, en lite suddig. Gissa vilken jag gillar bäst! ;)



***
Emil och Birger. Jag har en kompis som heter Anna. Hon sa till mig en gång att om man blir arg på sin kille så ska man bara tänka på att han har öron. Tänker man bara på det så trängs ilskan bort och förbyts i ömhet. Jag kan säga att det funkar inte på min man :) Men jag kan känna så inför Emils svans. Tänk att han har en svans som viftar i cirklar när han är jätteglad. En helikoptersvans. Och en rygg som måste vara stark och smidig för att kunna bära upp sig. Två öron som är mjuka som sammet. En rumpa med brallor på. Ja så där kan jag hålla på. Sen är det lite gulligt att han ser så tjock ut! För tjock, det är han INTE.

12 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Hola!

Så sant som du skriver!!!! Mest uppmärksamhet som bloggare upplever jag att man får om man skriver när något går dåligt eller om man är lite provokativ. Det är säkert mänskligt. Är allt frid och fröjd "hummar" man mest...

Förr skrev jag mer resonerande och innehållsrika texter, men det kräver både tid, kraft och ork både att skriva OCH att läsa. JAG orkar inte läsa långa texter på datorn hur bra de än är. Lagom lättsamt mellan bilder och lite text.

Jag tyckte att dina bilder var jättefina och din kärlek till din hund är UNDERBAR! Att uppskatta den som den vän den är och inte bara prestation eller perfektion. Det gillar jag.

Min favoritbild, bland alla fina, var den han hade huvudet på sned och man såg hästen i bakgrunden. Den var skojig och intressant.

Va´duktig han var när han kunde sitta med ryggen åt och fokus framåt medans du fotade. Nice!

Jag kan ju inget om foto men försöker tänka på att komma nära och undvika att saker syns eller sticker upp som inte är med vilje. Inte alltid så lätt.


KUL och VACKERT!!!!!!

Larsson sa...

Vem avgör om en bild är bra eller inte?
Jaa, du - säg det...

Jag håller med dig om att de bilder man tar, tar man ju först och främst för sin egen del. Bilder av sånt man håller kärt eller tycker är fint & vackert. Ibland kanske också sånt som är fult och äckligt ;)

Bilderna på Emil är fina och den jag gillar mest är den när han sitter med ryggen mot dig!
(har en svaghet för bilder som är lite annorlunda :)
Och här håller jag med Ann-Louise -kanonduktigt av honom att hålla kvar fokus framåt!!

Jag är nybörjare på detta med foto (kan INGET om vitbalans, skärpedjup, bländare osv osv) men jag tänkte att finns det stora kompositörer som kan göra musik fast de inte kan skriva noter ja, då kan väl jag fotografera fast jag inte kan allt det "tekniska".
Och på den vägen är det!

Jag gillar när foton förmedlar värme, kärlek, glädje OCH humor och eftersom det främst handlar om hundar när jag är i fotograferingstagen, så blir det mycket hopp & lek och "fånga ögonblicket". Försöker hålla mig på hundens nivå (blir mycket krälande på backen, kan jag säga:))
vill gärna komma nära och få detaljer.

Om sen bilderna blir aningens oskarpa så kan man enkelt fixa det i ett fotoredigeringsprogram. Om det skulle vara nödvändigt, vill säga. En oskarp bild är inte lika med en dålig bild alla gånger!

Mitt råd till dig Lotti blir;
Testa & pröva. Fota från alla vinklar. Högt & lågt. Nära & långt ifrån. Underifrån & ovanifrån.
Låt kameran gå helt enkelt!!!

Och kom ihåg;
Skönheten ligger i betraktarens ögon!

Må gott!

Larsson sa...

Glömde....

Mina foton skulle INTE bli godkända av proffs och förståsigpåare. Nej, nej - de skulle hitta tusen och en fel!

Men...det är ju inte för deras skull jag fotar!!!!

Jag fotar för jag tycker det är roligt och sen öööser jag ut dem på min blogg.
För i byrålådan gör de ju ingen nytta :))

Lotti sa...

Ann-Louise & Larsson: Tusen tack! Jag är djupt tacksam och stolt över att ni tagit er tid att verkligen läsa och titta noga och komma med egna tankar och åsikter. Och BEROENDE av era bilder och texter, bara så ni vet ;)

Lisa sa...

Heeej!
Jag älskar foto, men dras tyvärr med en flera år gammal digital system. Uppgraderar mig efterhand, och har precis köpt ett fett objektiv. Nästa steg blir att dumpa gamla kameran och skaffa sig en ny..

Vad är det för kamera du har?
Många kameror har svårt att få en bra balans i kontrasterna när man fotar något svart (din Emil) med ljus bakgrund. Det är rätt svårt att bli av med. Men testa dig fram med olika vitbalansprogram!
Använder du automatik eller egna inställningar? Det tråkiga med egna inställningar är att det är svårt att få spontana bilder.. Men det är hemskt roligt att lära sig!
Jag gillar bilden där han sitter med ryggen mot kameran, jättefin!
Mvh Lisa

Hovslagaren sa...

Ähh! Det här med själv kvalitén må vara en bit för sig. Antingen kräver det en hel del utbildning, för att kunna ställa in varje bildfrekvens med vitbalans mm. (Det gällde väl kanske mera förr med de gamla hederliga systemkamrerna som sedan krävde att man kunde framkalla mm MÖRKERRUM! Det är väl i och för sig en hobby man kan hålla på med om TID och intresse finnes!) Eller så kan man ju köpa en grym digitalkamera för 48 000:-! Eller så skiter man fullständigt i det och faktiskt testar sig fram med det man har till hands! Sedan kan man ju göra en massa kul saker i bildbehandligsprogrammen.. Jag tycker du har en gåva att ta bilder som är intressanta. Om det är uttänkt eller ej vet du själv, men hursomhelst gillar jag dina bilder. Kan förklara varför bilden på Emil som suddig (vilken DU måste gilla bäst?) är intressant. Den visar ett specifikt rörelsemönster, som jag i alla fall känner igen hos Emil. Kanske krävs det att man vet hur just HAN rör sig?
Bilden när Emil sitter med ryggen mot dig är underbar. Inte bara att du lyckades få honom att sitta still med fokus framåt utan det sättet du ramar in honom med det gröna gräset på varsinn sida. Du ger ett djup i bilden med bilspåret som sträcker sig framåt. Snyggt med svansen som svänger utan att göra bilden obalanserad. Hela bilden känns just balanserad och inramad med fina färger och kontraster.
Ju mer du fotar desto mer kommer du själv upptäcka och lära.
Fortsätt fota mycket och visa dem! Du är grym!

Lotti sa...

Mhm mhm. Vitbalans. Det var ett nytt ord. Jag vet inte vad jag har för kamera... vänta- *springer och kollar* Canon EOS D60. Kan det stämma. Vet inte hur gammal den är, fick ärva den av en kompis. Tydligen hör inte objektivet till kameran. Ja, jag vet inte. Och inställning?? Eh... är det det ratten på toppen är till för? Den där med en springande gubbe, en blomma och lite sånt? Jag brukar ha den på en grön ruta. Är det auto? Suck. Verkar som att jag måste sätta mig med instr.boken.

Det är egentligen lite synd att man måste vara så himla insatt. Jag vill bara trycka på knappen när jag ser nåt fint! Finns det såna kameror? Jag vill ha en KIT-kamera. Som pratar med mig och står på min sida ;)

Tusen tusen tack, för goda råd och uppmuntrande tillrop!

Anki sa...

Vackra Emil blir alltid lika fin på alla bilder, du är bra på att fotografera.

Ann-Louise sa...

MEN TJEJEN....
Väntar otåligt på nästa fina inlägg!!! :-D

Larsson sa...

Även jag väntar!

Var är du??

Du kan ju inte sitta på kammarn´ och läsa instruktionsboken huuur länge som helst!

Lotti sa...

Men instruktionsboken är JÄTTELÅNG!!!

Anki: tack så mycket :)

Jag ska försöka bli lite flitigare, ja lôver!

Anonym sa...

Tjenare nu är jag piggare igen! Ska vi ta å ut å fota ihop nån da? Ja är ingen expert men några tips kan ja. Kram Lena
PS Svarta hundar, katter hästar är de svåraste man kan fota, Tycker du är duktig. Värkligen!