söndag, april 05, 2009

Lön för mödan


Det vill vi alla ha. Så Dallas fick en "spamassage". Inte för att jag kan massera hästar, eller- jag är inget bra på hästanatomi, men det jag gjorde idag kan man fördelaktigt nog utföra utan att veta vad som är upp eller ner på en människa. Eller häst. Jag brukade göra det på Monte, och han tyckte det var jätteskönt. Det är inte mer avancerat än att man stryker med båda händerna över hästens kropp. Lååånga, fasta tag ska det vara. Och man ska stryka överallt! Även svansen, manen, ansiktet, öronen och skapet ska vara med. Jag lovar att hästen kommer att somna. Och du lär snabbt känna varenda kvadratmillimeter på din häst. Jag har alltid haft för vana att göra en kortversion varje gång jag tar in min häst. Varje liten skråma upptäcks i tid, hullförändringar, svullnader, gallor, puls. Man får snabbt superkoll på sin häst, och det tycker jag är skitbra. Vill du skämma bort din häst kan du gärna hålla på i åtminstone 45 minuter, och sedan låta honom/henne gå in och lägga sig i boxen. Men att känna igenom hästen på det här sättet med båda handflatorna brevid varandra så man får en rejäl anläggningsyta tar 5 minuter. Jag inser just att jag ALDRIG gett Dallas någon form av massage. Innan Monte dog, var det alltid han som kom i första hand. Och hade jag masserat Monte orkade jag väl inte ta en häst till. Och sen har det varit så hysteriskt med förberedelser innan utställningen. Ja, man prioriterar inte alltid så bra.

Liten promenad i blåsten har vi tagit, Dallas och jag. Vi såg en kattskylt som var JÄTTELÄSKIG!!! Och så kom husse i bilen, och då lärde sig Dallas att om man sticker in huvudet genom ett bilfönster kan man hitta morötter.
Igår var det underbart väder. Hästar är riktiga livsnjutare. Se och nut lite du också:





Inga kommentarer: