tisdag, november 03, 2009

En dagledigs funderingar...

Det är bruuuuuuuuuuuuuuunt!!!!! Alltså hur många veckor in i hösten är vi nu? Låt se... 1 2 3... 4 5 6 ... 6,7 stycken? Och ur många är det kvar? Hm.... blädder, blädder... vänder sida... KOMMER IN PÅ NÄSTA ÅR!!! Nej, fy fasen, Det är ju MINST 37 eller nåt...

I typ februari tidigare i år var det höst. Minns ni det? Det finns ju någon sån däringa definition på årstiderna. Det ska vara si och så många grader under si och så lång tid för att det ska vara en viss årstid. Förra året blev det visst inte vinter förrän i mars. Så numer har vi två årstider. Sommar och höst! Toppen.

Och här sitter jag i mörkret och väntar på min hovslagare. Undrans om man skulle vara så ambitiös att man hade middagen klar... hm...näää, orka!

Vad är det som prasslar där nere i hallen?? Är det en orm? Eller en grävlingsfamilj? Nej, jag stannar här uppe tills solen går upp och DET GÅR ATT SE NÅGOT!!

Jahoppe... undrar just när han kommer den där pjucklagaren.

Är det ok att blogga när man har akut brist på fantasi, skrivkramp och inte har något annat att säga än att det är trist med höst?

8 kommentarer:

Lisa sa...

Du skriver roligt iallafall!
Men jag håller med. Man blir jättemotiverad att göra något med pållen efter jobbet när man inte ens hittar henne i hagen. Och traska runt där i leran och LETA vill man ju verkligen.

Tittade på hovslagarsidan, och hittade en länk om barfotaverkning jag blev intresserad av, men upptäckte att länken inte fungerar! Har du kanske någon som fungerar? Mina tjejer ska ju gå utan skor, iallafall tills de ska ridas.. helst. Men vill veta mer. :D

Lotti sa...

Man tackar :)

Eftersom rapporten kom från djurskyddsmyndigheten, och den är nedlagd så är det nog därför som länken inte fungerar. Det är synd för det är en bra rapport. Har försökt hitta den, men utan framgång. Om du är ute efter barfotaverkare i bemärkelsen "hovvårdare" så har jag tyvärr inga tips, för jag är ingen anhängare. Men du kan googla Strasser, SANHCP och/eller AANHCP så hittar du säkert information och kan bilda dig en uppfattning.

Personligen faller valet alltid på en välutbildad och vettig hovslagare som är en jäkel på att verka men slår på en sko där det är nödvändigt för hästens väl.

Lycka till! :)

Lisa sa...

Hum, jag blev inte så positivt inställd till det faktiskt.. fast har inte läst så mycket nu. Hade skor på min förra häst fram, och det räckte. Får se hur det går för mina tjejer! Minns att du hade ett inlägg om din lillkilles fötter.. ska ta och läsa det igen!

Hovslagaren sa...

Hej, Lisa! Angående rapporten om alternativa barfotametoder så bör länken finnas på www.estrin.nu (Lotti, den är skriven för jordbruksverket!)
Jag är MYCKET skeptisk mot "barfotaverkare" och "hovvårdare" som anser att ALLA hästar kan gå barfota och dessutom har kunskap ej grundat på fakta. (Nu är inte ALLA så med det är en genomgående filosofi) Allt för många hästar har fått avlivats pga att en så kallad hovvårdare gått emot det vi utbildade hovslagare har som grund. Dessutom lär du, om du tar ut en hovvårdare,(oss emellan) få ett hål i plånboken då normalpriset för deras verkningar ligger mellan 650-850:- medan en utbildad hovslagare tar mellan 300-400:- för en verkning, och då blir det rätt gjort! Det är en vanlig missuppfattning att hovslagare ALLTID vill slå på skor. Tvärtom så är en det alltid bäst om hästen, om så möjligt, kan vara utan. Du bör dock förbereda dig på att hoven troligtvis kommer rasera något de första veckorna innan den stärker upp sig igen efter att gått med skor en längre tid. Normalt brukar vara att hoven stärkts upp efter 8-10 veckor.
Hursomhelst.
Hittar du inte länken genom hemsidan kan du gå in på www.hovslagarforeningen.nu och klicka dig vidare till "jordbruksverkets rapport".
Hoppas jag inte skrämt livet ur dig men med tanke på hur fel det kan gå så vill jag bara väl. Det är inte för inte att vår utbildning är nästan tre år medan en barfotaverkningskurs kan vara mellan några helgdagar till några veckor.
Lycka till!
Lotti: Håller med om att den här tiden är kass! Men vintern blir nog bra i år. Känner det på mig!
Sorry att jag tog över ditt kommentarsfält en stund, men brinner ju som sagt för alla hästars bästa!
Kram

Lotti sa...

Hej igen Lisa.

Det var väldans vilken fart det blev på hovslagaren då ;) Här är i alla fall länken till inlägget jag skrev om Dallas onda fötter. Han är skodd fram nu. Alltid synd att behöva sko en åring, men han går bättre ser gladare ut och faktiskt har det inte förstört hovarna :D

http://lottiestrin.blogspot.com/2009/10/hor-och-hapna-har-kommer-ett-inlag-om.html

Lisa sa...

Tack till hovslagarn för intressant information! Ska försöka hitta mig en ordentlig hovslagare i sthlms-trakten, så får denne guida mig lite:D
Ska försöka hitta så mycket information själv också! Mina tjejer är ju bara 1 och 6 månader, så de har ju aldrig haft skor. Ska växa upp på lösdrift också, tror detta blir bra för benen. Ska klicka mig in på länken och läsa nu!
Och tack Lotti för länken om inlägget! Mycket intressant!

Lotti sa...

Lycka till! behöver du tips på hovslagare i Sthlm-området så säg till!

Hovslagaren sa...

Lisa: Bara kul om man kan vara till hjälp! Jag har rätt bra koll på duktiga hovslagare i Stockholms omnejd. Skriv ett mail till thomas@estrin.nu om du vill ha några namn och nr.
Mvh Thomas