tisdag, december 29, 2009

Ägd.

Jag har sovit gott. Eftersom maken valde att sova på soffan blev jag bara väckt en gång i natt. Emil väcker mig en gång varje natt. Han vill somna på sin säng med fårskinnsfällen, men någon gång under natten står han vid min sängsida och gnäller ljudligt för att jag ska vika undan täcket så att han kan krypa upp på min sida och rulla ihop sig bredvid mig. Men det måste vara lakan. Inte på täcket, för det är inte lika mysigt. Där har ni det. Vad tror ni Ceasr skulle säga om det?

Så utsövd, ordentligt påklädd och med sol i både sinnet och på himlen gick jag ut för att mata grannens missar. Då kör hovslagaren fast i en snödriva. Med sin sida in i drivan, så han har stängt in sig själv i bilen. När vi väl har fått loss honom och han har åkt iväg tar det bara tio minuter tills han ringer och meddelar att han har fått punka på motorvägen och att jag måste komma dit med ett vinterdäck. Som står staplade längst in i vedförrådet bakom en hästvagn. Dörren till vedförrådet finns bakom en gigantisk snödriva som ingen har skottat bort därför att sedan vi installerade en luftvärmepump är det ingen som eldar i det här huset. Jag hade inte ens hunnit dricka en kopp kaffe!

Väl hemma igen skulle jag gå ut med hö till mina hästkillar. Bara det. Lite snabbt. Sedan in i värmen, en stor kopp kaffe och lite sofftid. Men se, grabbarna var gosiga. Det var kallt, klart, strålande solsken och hästarna var gosiga. Så jag gosade med dem. Birger tycker om att bli pussad på kanten av näsborren och att bli kilad i manen. Hårt. Dallas gillar bäst att bli smekt i mungipan, kliad mellan frambenen eller mest bara att man pratar med honom. Han vill ha uppmärksamhet. Villgott gillar när man trycker ihop hans mule. Och så kan man gärna spendera en god stund vid svansroten.

Kom in. Skulle koka kaffe. Men då kom katten. Han vill bli upphängd. En redig arm under katten och så upp på magen. Så hänger han där som en gammal disktrasa. Och så ska man klia nacken. Då spinner han minsann. Knasiga katt.

Klockan 1 (ETT!!!) fick jag dagens första kopp kaffe.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Det är som det ska vara! Ägd av livet! Bamsekramar till dig gostjejen!!!

Lotti sa...

Ja gud, det är himla stressigt att hinna gosa med alla :) Kram tillbaka.