torsdag, augusti 19, 2010

Två nätter...

...med hyfsat sammanhängande sömn har jag lyckats skrapa ihop sedan sist. Fast frågan numer är om jag har samma behov av sömn som förut? Jag tycker jag börjar vänja mig liksom. Det är inte skakande händer, bultande hjärta och explosionsartad huvudvärk längre. Det börjar kännas ganska bra. Fast sammantaget måste jag ändå säga att de senaste två evckorna har varit de tröttaste sedan jag var femton!

Hovis och jag har i alla fall varit i Stockholm och härjat. Eller närmare bestämt på Blidö. Eller... inte bara där. Vi har varit utanför Norrtälje och firat bröllop på Penningby slott. I två dagar. Och det var en stor händelse av två anledningar egentligen. 1. Våra vänner gifter sig inte. Det är oerhört långt mellan bröllopen... och jag menar, bara för att VI bjöd gud och halva fosterlandet på en hejdundrande fest så vill vi ju inte pressa någon annan in i ett så stort beslut. Absolut inte! Matilda! Åsa! Lena! Känn ingen press för allan del. 2. 80% av Värmlands nationkör från Uppsala var på detta bröllop. Men det visste ju inte vi. Eller alltså, jag visst ju att brudparet sjöng i kören, att de är väldigt begåvade och jag förstod väl att det skulle vara mysket musikaliska människor på detta bröllop. Att sedan kören höll så hög klass... det visst inte jag. Inte vissta jag heller att brudens syster sjunger på Berlinoperan och turnerar världen runt tillsammans med sin man (som för övrigt också var på detta bröllop. Stoppa nu in allt detta först i en kyrka och sedan i en gammal slottssal. Ja då snackar vi akustik.

Hovis och jag, vi satte oss ungefär mitt i kyrkan. Runt omkring oss bänkar sig, vad som ser ut att vara, helt vanliga människor företrädesvis i vår ålder. Brudparet kommer in, prästen börjar och ganska snart ska det sjungas psalm. I denna ljuva sommartid. Jamen den kan man ju, så organisten tar ton, man ska just till att stämma upp när plötsligt taket lyfter. Ja, ni kan ju döma om vår förvåning. Och det tog ett tag innan vi fattade vad det var. Där sitter vi mitt i en gigantisk studentkör, som självklart framfört denna klassiska sommarpslam i fyrtiofjorton stämmor hundrafyrtiofjorton gånger under åren. Och så där fortsatte det hela dagen och hela kvällen. Massor av tal i musikaliska tappning, egenhändigt författade texter, folk som ställde sig upp pch spelade, och så denna syster som river av en aria lite då och då. Alltså... DET var inte SÅ jobbigt.

Tyvärr har jag inte kyckats klura ut hur man lägger upp ljudfiler här, men jag ska be Thomas lägga upp en på FB så får ni själva avgöra. När vi tillslut fram på smårtimmarna drog oss hemåt var vi inte helt hundra på om vi varit på bröllop eller på konsert.

Självklart var det 29 grader och strålande solsken i Stockholms skärgård. Här har löven börjat skifta färg och djuren sätter vinterpäls för fullt. Om ett par veckor kommer Dallas hem och då ryker kulorna. Sen har jag ingen hingstpojke längre...

Men! Vad jag längtar efetr att få sätta igång och jobba med honom. Här ska det ridas in minnsan :)

13 kommentarer:

Jea sa...

Jaja, tjöta, tjöta om körer hit och körer dig. Det var säkert bra på alla sätt och vis men JAG, Lotti. JAG har träffat Bitte och Cirkus idag! DERU`!!!

Lotti sa...

Det jag! Det är faktiskt svårslaget, no arguments från mig!

jea sa...

Och vet du Lotti. Du tyckte att jag var en liten "Kajsa Kavat"... Då har du inte sett Bitte! *fnissar* Det första jag sa var: MEEEN vad liten du är!

Lotti sa...

Alltså kvinnan i fråga är ju väldigt snål med bilder på sig själv, fast man har ju sett en och annan benlängd och dragit sina slutsatser av det ;)

Irene sa...

Som sagt, körer hit och körer dig - men det där med att rida in Dallas, det tycker i alla fall JAG slår vilken kör som helst. Även i ass-dur eller vad det kan tänkas vara.

Åsa sa...

Humm Humm Humm... det räcker nog med lite visslande på mitt bröllop! Sånt man inte får göra i kyrkan har jag för mig? Eller så har jag oanade talanger hos vännerna! Eller hur! Erkänn nu!!! (så jag slipper visslandet i kyrkan)

Lotti sa...

Vi får väl hoppas det Irene. Bockar han får du komma hit och hjälpa till!

Åsa. Absolut! Jag kan stå på huvudet. Lära mig låttexter jättesnabbt. Är ganska bra på att subtrahera. Ja det finns mycket!

Irene sa...

"Bockar han får du komma hit och hjälpa till"...!!! Är du rent från vettet kvinna, vet du att du talar om den kvinna som nog är den enda som velat kasta sig av en häst som SKRITTAR medan hon skrek "han skenar, han skenar!"? (Fast han skrittade VÄLDIGT snabbt, vill jag ha sagt till mitt försvar).

Jea sa...

hahaha!! Jag tror att jag skrattar ihjäl mig Irene. Jag hade fått för mig att du var gammal hästbrutta.
Apråpå hästar, ni har väll inte missat länken jag lagt upp på Fejjan?
Jag blev så rörd att jag grinade på riktigt...

Petra sa...

Så har man precis vant sig vid att du är hemma, så drar du bara....;^))
Ha det så trevligt på din minisemester...på torsdag är du min....

Hovslagaren sa...

Två nätter, två nätter..
Nää nu har jag tröttnat på att läsa ditt inlägg varje dag i förhoppning på ett NYTT KANSKE?!
Men känn för guds skull ingen press!!!

Unknown sa...

i like here

RealExams sa...

your blog post is fantastic i really like it very much thanks for sharing this post again.